(Texten fortsätter efter bilden)

Anställdas arbetshälsa och kompetens inom servicebranscherna

Ladda ner data

Covid-19-pandemin och Rysslands invasion av Ukraina 2022 satte fart på förändringarna

De privata servicebranscherna sysselsätter uppskattningsvis mer än 400 000 personer i Finland. De största sektorerna är handel, turism- och restaurangsektorn och fastighetstjänster. Dessutom sysselsätter de privata servicebranscherna ett stort antal personer som arbetar på annat håll, såsom bevakning, apotek och biografer. Olika sektorer inom servicebranscherna har drabbats av brist på arbetskraft. För att trygga arbetskraften krävs att välbefinnandet och kompetensen hos dagens anställa säkerställs, och att nyanställda rekryteras och får introduktion i arbetet.

Utöver den privata och offentliga sektorns behov av tjänster är det konsumenternas behov och möjligheter att konsumera som utformar det arbete som ska utföras inom servicebranscherna. Till exempelvis de restriktiva åtgärderna som vidtogs för att förhindra spridningen av Covid-19-pandemin stängde restaurangerna och i ställer för att äta på restaurang övergick konsumenterna till att köpa hämtmat eller tillreda sina måltider själva. Dessutom ledde hotet om smitta till att många familjer började köpa sin mat på nätet och till ett ökat behov av städning på offentliga platser. Dessa och andra förändringar i konsumentbeteendet som pandemin förde med sig märktes snabbt i servicebranschernas anställdas arbete.

Förändringarna pågick redan, men Covid-19-pandemin och till den relaterade restriktioner påskyndade förändringstakten. Nu formas konsumentbeteendet och arbetet inom servicebranscherna av energikrisen och de stigande priserna till följd av den ryska offensiven

Diversifiering, automatisering och digitalisering av arbetet under granskning

Denna artikel behandlar tre olika förändringar i arbetet och arbetsuppgifterna för anställda inom servicebranscherna. Hur allmänna förändringarna är undersöks i hela respondentgruppen och även enligt respondentens bransch och ålder. Sektorerna är handel, turism- och restaurangsektorn, fastighetstjänster, bevakning och andra sektorer som är en grupp yrken inom andra privata servicebranscher. Åldersklassificeringen är: under 35 år, 35-50 år och över 50 år.

De förändringar som studeras rör medarbetarnas syn på automatisering av arbetet, digital hantering av arbetsuppgifter, till exempel med hjälp av en smarttelefon, och diversifiering av arbetsuppgifter. Man ville veta hur allmänna ändringarna är och därför ställdes följande fråga: ”Hur mycket märks följande förändringar eller situationer i din arbetsmiljö?”. Respondenterna tog ställning till påståendena på en fyragradig skala med svarsalternativ från ”väldigt mycket” till ”inte alls”. Det fanns också en möjlighet att svara ”jag vet inte”.

Dessa tre variabler används för att beskriva de förändringar som har skett i arbetet inom servicebranscherna och kvaliteten på förändringarna när det gäller automatisering och digitalisering.

Sektorspecifika skillnader i förändrade arbetsuppgifter, skillnaderna är små enligt åldersgrupp

Nästan tre fjärdedelar av respondenterna ansåg att arbetsuppgifterna åtminstone till en del blivit mer mångskiftande en tidigare. I fastighetsbranschen ansåg ungefär en tredjedel av respondenterna att mer mångskiftande arbetsuppgifter inte berör dem alls. Annars varierar svarsfrekvensen ”inte alls” från omkring 16 procent inom handelssektorn till 22 procent inom bevakning. Det fanns också en sektorspecifik skillnad i synen på huruvida arbetet har diversifierats väldigt mycket eller om det överhuvudtaget är möjligt att ta ställning till påståendet. Inom handeln upplever mer än var tionde att arbetet har blivit mycket diversifierat. Samtidigt kunde sju procent av respondenterna inom handelssektorn inte ta ställning till påståendet om diversifieringen av arbetet. Osäkerheten var som störst inom bevakning, och inom andra sektorer omkring 12-13 procent. I åldersgrupperna fanns det fler respondenter bland de unga än bland de äldre som inte kunde ta ställning till påståendet om arbetsuppgifternas diversifiering.

Automatiseringen eller robotiseringen av arbete eller verksamheten påverkade i viss mån drygt 40 procent av de anställda inom servicebranscherna. Men endast få anställda inom servicebranscherna berördes av förändringen väldigt mycket. De sektorspecifika skillnaderna var betydande. Inom handeln och övriga sektorer påverkade förändringen ungefär hälften av respondenterna, medan andelen inom turism- och restaurangsektorn, fastighetstjänster och bevakning var en tredjedel eller mindre. Granskat enligt åldersgrupp var skillnaderna nästan obefintliga i fråga om hur allmän förändringen var.

Digitalisering av arbetsuppgifterna var vanligare. Mer än 65 procent av respondenterna sköter sina arbetsuppgifter digitalt, till exempel via smarttelefon. Det fanns en sektorspecifik skillnad i synnerhet bland dem som svarat ”inte alls”. Skillnaden varierade från 23 procent inom handeln till omkring 40 procent inom turism- och restaurangsektorn och fastighetstjänster. Skillnaderna enligt åldersgrupp små. I den yngsta åldersgruppen utfördes något fler arbetsuppgifter digitalt än i åldersgruppen 35-50 år eller över 50 år.

Förändringen i arbetet som har samband med digitaliseringen av arbetsuppgifterna beror på en ökning av försäljningen på nätet. Nästan två av tre respondenter uppgav att tjänster har förflyttats till nätet. Andelen var högst inom handeln, där mer än tre av fyra respondenter ansåg att försäljningen av produkter eller tjänster har förflyttats till nätet. Av samma åsikt var 65 procent av respondenterna inom turism- och restaurangsektorn, inom andra sektorer ungefär hälften. Inom fastighetstjänster och bevakning var andelen mindre än 30 procent. Sett till åldersgrupp var ungdomarna något mer osäkra på förändringen än de äldre åldersgrupperna. Skillnaderna var dock små.

Förändring är ett permanent tillstånd inom servicebranscherna

På en arbetsmarknad som lider av brist på arbetskraft är det viktigt att upprätthålla, stödja och utveckla den nuvarande arbetskraftens arbetsförmåga. Det innebär att det krävs ledning för att kunna upprätthålla arbetsförmågan. Belastningen i arbetet ska hanteras med hjälp av ett tillräckligt stort antal anställda, smidiga arbetsmetoder och goda arbetsförhållanden. Tecken som signalerar om försämrad arbetsförmåga ska beaktas i ett tidigt skede. Återhämtningen måste säkerställas genom att uppmärksamma både arbetstid och återhämtningsförmåga. Kompetensbehoven måste tillgodoses genom att man konsekvent utvecklar de färdigheter som behövs på arbetsplatsen. Introduktionen i arbetet, dess kvalitet och tillräcklighet ska tas hand om då det gäller nyanställda och även äldre anställda. I den nuvarande förändringstakten kan det hända att en yngre anställd lär ut arbetsuppgifter till en äldre. Covid-19-pandemin visade att det för både den enskilda medarbetaren och hela arbetsgemenskapen är ytterst viktigt att kunna förutse kompetensbehoven.

Arbetslivet formas av förändringar av tänkesätt och arbetssätt, teknisk utveckling, demografi och klimatet (Kokkinen, 2020). Dessa förändringar kommer att innebära utmaningar för de anställdas kompetens, arbetshälsa och arbetsförmåga, likväl som för ledningen av dessa. Många förändringar märks särskilt snabbt inom servicebranscherna, eftersom sättet på vilket produkter och tjänster konsumeras kan förändras snabbt. De förändringar som servicebranscherna står inför upphör dock inte. Snarare kan de förväntas fortsätta.

Till analyssidan till tjänsten Arbetslivskunskap hör även en materialsida: Anställdas arbetshälsa och kompetens inom servicebranscherna.